Autoilua- Hyundai Sonata CRDIA 2009

Nyt näyttää pahasti siltä että on tulossa tilastotappio käytetyn auton kanssa…

Näin se menee:

Autohan tuli ostettua kun joku piti saada nopeasti ja parametrit sattuivat kohdilleen tässä. Diesel, automaatti  ja ilmastointi. Ja paljon muita vikineitä jotka tietysti olivat plussaa.

Hinta-laatusuhde näytti olevan kohdallaan, mutta mutta…

Ensimmäisen parin viikon aikana autoon ilmaantui satunnainen nykiminen joka alkoi pikkuhiljaa pahenemaan. Määräaikaishuolto Lohjanportin Autossa ei löytänyt  minkäänlaista merkkiä mahdollisesta ongelmasta auton diagnostiikkaa tulkitessaan. Huollon jälkeen auto tuntuikin toimivan moitteettomasti. Ja toimikin. Lohjalta Hämeenkyröön asti.

Siellä sitten istuin tienposkessa ihmettelemässä että miksiköhän meno hyytyi ja auto sammui. Eikä lähde käyntiin starttausyrityksistä huolimatta. Pienen mietintähetken jälkeen yritys ja kas tuohan lähti käyntiin. Eikun liikkeelle. Käyttäytyy omituisesti, ei oikein vastaa kaasuun mutta matka etenee kuitenkin. Ja kohta sitten mennään niin kuin ei mitään. Reipas 10 km ja sitten auto sammuu Hämeenkyrön liikenneympyrään. Siitä vapaalla rullaten ABC:n parkkipaikalle. Muutama starttausyritys ilman tulosta. Pientä kiroilua. Syvällistä mietintää, soittaisko vakuutusyhtiöön ensin vai hinurille. Vielä kerran koitan startata ja kas, taas pärähti käymään. Päätös ajaa ainakin seuraavalle huoltoasemalle. Tuntuisi pelaavan joten katsotaan miten pitkälle jaksaa viedä, pitäisi saada vika jäämään päälle niin helpottaa huollon työtä. Autohan vain innostui ja vei Vaasaan asti.

Työpäivän jälkeen keula kohti keskustaa ja menoksi. Pienen moottoritiepätkän jälkeen tullaan keskustaan ja vauhti hidastuu kohti ensimmäisiä liikennevaloja. Huihai ennakoi ja sammuu hyvissä ajoin ennen valoja. Lähtee kuitenkin kolmannella ja matka jatkuu.

Seuraaviin valoihin asti joissa kapistus sammuu kolmikaistaisen kadun keskimäiselle kaistalle. Ensimmäiseksi autoksi valoissa. JEEEZ. Eikä lähde käyntiin. Ihmiset ovat yllättävän sitkeitä odottamaan takana vaikka on varoitusvilkut päällä. Ja minä olen poistunut läheiseen puistoon seisoskelemaan ja odottelemaan hinuria.

Mutta kun olen tästä ajanut aina tähän aikaan ja aina kaikki autot on valoista lähtenyt niin kai tuokin torvi osaa lähteä. Jaa mutta ei tuossa autossa olekaan ketään sisällä. Pitää kiertää. Ja hätäisimmät osasivat vähän torveakin soittaa. Ennenkuin tajusivat ettei Huihaissa ole kuskia sisällä…..

Hinurikin tuli ja saatiin Huihai kyytiin. Seuraavan päivänä soittelin korjaamolle ja sieltä kerrottiin että on reilun viikon jono. GRRRRR… mutta minkäs teet.

Parin viikon päästä sitten hain auton. Oli kuulemma kaasuläpän akseli jumittanut mutta toimii kun putsasivat. Ja toimi. Vaasasta Hämeenkyröön. Ja taas oltiin samaisen ABC:n pihalla kiroilemassa. Torstai-ilta. Just joo…

Puolen tunnin tauon jälkeen tuo suostui käynnistymään ja toi Pirkkalaan asti. Seuraavana aamuna sitten tukka putkella kohti Lielahtea viemään autoa huoltoon. Ja lupasivat heti maanantaina ottaa työn alle. Hienoa!

Maanataina sitten huoltomies soitteli ja kertoi että kaasuläppä jumittaa. Voisi yrittää putsata. Sanoi että ei. Se on juuri tehty ja vaikutus tiedetään. Sitten kuulemma ainoa vaihtoehto on vaihtaa koko kaasuläppäkotelo vikineineen. Selvä…. Lasku oli sitten hiukan reipas 1000 ekee. Tässä kohtaa pitää auton myyneelle liikkeelle antaa pisteet, lähtivät avuliaasti mukaan kustannustalkoisiin ja vieläpä suuremmalla osuudella.

No nyt kelpaa ajella….

Joo. Yksi Vaasan reissu ja vähän viikonloppuajelua. Ja taas ollaan maanantaiaamuna tienposkessa. Nyt öljynpainevalo vilkuttelee iloisesti kun kierrokset putoavat alle 1500. No niin, tätä se puolituntia sitten kuulunut hiljainen sirkkeliä muistuttanut ääni tarkoitti.

Odotellaanpa hinuria, meneehän se päivä näinkin. Hyvä puoli tällä kertaa, että huolto lupasi ottaa heti huomenna työn alle. Seuraavana päivänä iltapäivällä sitten kuulikin hyvät uutiset. Edellisessä huollosta on jätetty öljynsuodattimen sisäosa asentamatta, jolla on funktio oikean öljynpaineen ylläpidossa. Ilmeisesti siitä seurauksena puutteellisen voitelun vuoksi moottorin tasapainoituspaketin on hajonnut, irronnut käyttöpyörä on vielä mennessään hajottanut öljypohjan. *Sillälailla*

alustava kustannusarvio; tasap. paketti n.750 €, öljypohja n. 400 €. + työt päälle.

Uutta tasapainoitusmysteeriä ei tietenkään ole maassa joten oletettavasti viikko menee osaa odotellessa.

Saapa nähdä korjaako tuo sitten sen öljynpaineongelmankin vai onko päällekkäisiä vikoja…

Maahantuojan kanta oli, että koska auto on vanha taksi (vaikkakin ajettu alle 200 tkm) niin he eivät ota mitään kantaa.

Määräaikaishuollon tehneen liikkeen kantaa ei vielä ole tiedossa, lupasivat palata asiaan a.s.a.p.

Tästä tulee mielenkiintoinen talkoo kun etsitään maksajaa remontille…

Jätä kommentti